Kohti uutta aikakautta: Florence + The Machinen kuudes albumi Everybody Scream syntyi elämää muuttaneesta traagisuudesta
Brittiläisen alternative rockin kirkkaimpiin tähtiin kuuluva Florence + The Machine on jälleen pysäyttänyt musiikkimaailman odotetulla kuudennella studioalbumillaan, Everybody Scream. Kriitikoiden ylistämä teos on nyt kuunneltavissa kaikissa suoratoistopalveluissa, ja se osoittaa, että Florence Welch kantaa hankitun supertähtistatuksensa itsevarmasti, mutta syvällisellä rehellisyydellä. Albumi on musiikillinen ja henkinen matka, joka syntyi taiteilijan kohdattua oman kuolevaisuutensa.
Kuten The Independent on todennut, Florence Welch loi levyn, joka käsittelee suhdettaan esiintyjän rooliin ja asemaansa ”suurten joukossa”, mutta myös sitä, kuka hän on kaukana omistautuneista seuraajistaan. Tällä levyllä Welch kääntää katseensa poispäin suurista spektaakkeleista, sukeltaen sen sijaan henkilökohtaisen tuskan ja uudenlaisen henkisen uudelleen syntymisen ytimeen.
Hengenpelastava leikkaus ja pimeyden teemat
Everybody Scream ei ole syntynyt kevyin askelin, vaan se on suora seuraus Florence Welchin kokemasta syvästä henkilökohtaisesta kriisistä. Edellisen Dance Fever -kiertueen aikana hän joutui hengenpelastavaan leikkaukseen, joka liittyi kohdunulkoiseen raskauteen ja keskenmenoon. Welch joutui kohtaamaan kehonsa rajat ja kuoleman läheisyyden, mikä pakotti hänet parantumisen tielle, joka vei odottamattomiin suuntiin.
Toipumisen aikana Welch syventyi hengelliseen mystiikkaan, noituuteen ja kauhutarinoihin – teemoihin, jotka ovat aina kummitelleet Florence + The Machinen musiikissa. Tällä kertaa ne eivät kuitenkaan ole pelkkää teatteria, vaan pikemminkin todistusvoimainen kokemus selviytymisestä ja uudelleen syntymästä. Welch ammentaa inspiraatiotaan muun muassa kansanmytologiasta ja kauhusta, joista hän on ammentanut voimaa ja uudenlaista ymmärrystä omasta naiseudestaan.
Albumi käsittelee synkkyyttä kaikessa arkisessa: naiseudessa, kumppanuudessa, ikääntymisessä ja kuolemassa, tuoden esiin näiden teemojen ”suttuisen” puolen. Welch ei hae helppoa eheyttä, vaan hän hyväksyy parantumisen prosessin sekä ekstaattisena että groteskina. Esimerkiksi kappale ”You Can Have It All” sisältää sydäntäsärkeviä sanoituksia, jotka puhuvat menetyksestä ja tarpeesta löytää uusi rooli naisena.
🧙Ainutlaatuinen tuotantotiimi yhdistää indietähdet ja punk-ikonit
Everybody Scream -albumin luomisessa Florence Welch siirtyi työskentelemään poikkeuksellisen eklektisen tiimin kanssa, mikä näkyy levyn rikkaana ja kerroksellisena soundina. Albumi on itse kirjoitettu ja tuotettu Welchin toimesta yhdessä ydinkumppaneidensa kanssa.
Tärkeimpiin yhteistyökumppaneihin kuuluu tuottajaguru Aaron Dessner (The Nationals), joka tunnetaan työskentelystään muun muassa Taylor Swiftin ja Gracie Abramsin kanssa. Dessnerin vaikutus tuo soundiin tyypillistä melankolista suuruutta, joka muuttaa pienet hetket elokuvallisiksi. Hänen puumaiset tekstuurinsa antavat Welchin vokaaleille raakaa ja inhimillistä syvyyttä, estäen taiteilijan tunnettuja ylilyöntejä menemästä liian spektaakkelimaisiksi.
Toinen merkittävä nimi on IDLES-yhtyeestä tuttu kitaristi Mark Bowen, joka toi albumille kaivattua aggressiivisuutta ja epätasapainoa. Bowen, joka on kiinnostunut mytologiasta ja epäsoinnullisista äänistä, oli täydellinen kumppani Welchin syvimmille, synkimmille tunteille. Esimerkiksi nimikkokappale ”Everybody Scream” avautuu energisellä ryntäyksellä, jossa Bowenin vaikutus kuuluu säröisissä kitarariffeissä.
Lisäksi albumilla on mukana indie-musiikin kirkas tähti Mitski, joka on mukana kirjoittamassa kappaletta ”Buckle”. Tämä yllättävä yhteistyö tuottaa hiljaisen, aliarvioidun, mutta samalla tuhoisan hetken albumilla. Muita tekijöitä ovat Danny L Harle ja Glass Animalsin Dave Bayley. Yhteistyökumppaneiden monipuolisuus (indie-folk, post-punk, pop) tekee Everybody Scream -albumista musiikillisesti monikerroksisen kokemuksen.
Tähteyden ristiriidat ja esiintyjän rooli
Florence Welch on aina käsitellyt musiikissaan suhdettaan faneihinsa ja taiteilijan rooliin. Everybody Scream jatkaa tätä itsetutkiskelua, mutta nyt aikaisempaa rehellisemmin ja viskeraalisemmin. Kappaleessa ”One of the Greats” Welch käsittelee asemaansa nokkelalla huumorilla. Nimikkokappaleessa puolestaan maalataan kuva itsensä uuvuttamisesta esiintyjän roolissa: ”Look at me run myself ragged, blood on the stage,” Welch laulaa, mutta jatkaa: ”But how can I leave when you’re calling my name?”
Tämä lause tiivistää esiintyjän roolin sisäisen ristiriidan: yleisön kiihkeä huuto antaa elämäntehtävän tunteen, mutta se vie samalla veronsa. Welch kuvaa, kuinka hän pystyy saavuttamaan ”täyden kokonsa” vain lavalla, jättäen arjen ja kotielämän usein kylmäksi. Esimerkiksi kappale ”Music by Men” kuvaa kriisiytynyttä parisuhdetta ja arjen ”suosionosoitusten” puutetta. Florence + The Machinen musiikki on aina ollut katarttinen, ja tällä levyllä se on sitä enemmän kuin koskaan. Se ei ole vain äänekäs huuto, vaan myös kuiskauksia ja rituaalisia sävelmiä, jotka etsivät rauhaa.
Aikajana menestykseen: Matka Flow Festivalilta Everybody Screamiin
Florence + The Machine on rakentanut uransa johdonmukaisesti kansainväliseksi menestykseksi. Heidän kykynsä yhdistää kirjallinen hienostuneisuus ja raaka, teatraalinen voima on tehnyt heistä brittiläisen alt-rockin kestomenestyjän.
- 2009: Lungs – Ensimmäinen studioalbumi, joka nosti Florence Welchin nopeasti supertähdeksi ja toi ensimmäiset suuret palkintoehdokkuudet.
- 2011: Ceremonials – Vahvisti Welchin maineen alternative rockin ”ylipapittarena” tarjoamalla entistä mahtipontisempaa ja goottilaisempaa soundia.
- 2015: How Big, How Blue, How Beautiful – Albumi toi yhtyeen ensimmäistä kertaa Suomeen, nousten Flow Festivalin päälavalle.
- 2018: High As Hope – Keräsi kaksi uutta BRIT Awards -ehdokkuutta ja sisälsi aiempaa henkilökohtaisempaa lyriikkaa.
- 2022: Dance Fever – Viiden tähden arvioita kerännyt albumi, jonka tiimoilta yhtye nähtiin jälleen Flow Festivalin pääesiintyjänä.
- 2025: Everybody Scream – Kuudes studioalbumi, joka syntyi henkilökohtaisen trauman ja toipumisen teemojen ympärille.

Previous Post
Next Post