info@carnivalnews.net

Starat ja tähtien esimerkin voimat

Elokuvien, musiikin ja taiteen tähtiä käytetään markkinoinnissa kaikkeen hyvään, ja välillä huonoonkin, mutta mitä se on tarkoittanut viimeisten vuosikymmenten aikana esimerkiksi meidän hyvinvoinnille? Jos otetaan esimerkkinä vaikkapa tupakointi, niin kymmenien vuosien aikana ovat elokuvat ja niiden näyttelijät tuoneet tupakoinnin hyvinkin etualalle ihan tupakkamerkkeihin ulottuen, mutta nykyään tupakoinnin ollessa alaspäivän suuntautua trendi, eivät sen tupakoinnin sijalle tulleet mahdollisuudet ole saaneet vastaavaa näkyvyyttä. Jos vaikkapa Lyft tupakaton nuuska olisi jonkun ison amerikkalaisen leffatähden elokuvassa selkeästi mukana, lisäisi se aivan varmasti tuotteen hakuja verkkokaupoissa ja firman kotisivuilla – mutta olisiko se yhtä ”seksikästä”, kuin miksi tupakka aikoinaan on valkokankaalle tuotuna tehty.

Tupakka ja muut tähtien markkinoivat tuotteet

Nykyään kaikki tietävät varsin hyvin, että tupakka ei ole kovinkaan terveellinen tuote – eikä sitä pitäisi päästää valkokankaalle ainakaan pääosan näyttelijän yhteyteen – mutta tuleeko sinne nuuskakaan, paitsi jääkiekkoilijoiden kautta – se onkin varmasti maailmanlaajuisesti nuuskaajille se ensisijainen starakohde, NHL-jääkiekkoilija, joka laittaa nuuskaa huuleen. Monet näistä jääkaukaloiden tähdistä ovat kokeilleet myös tupakkaa, mutta huomanneet sen vaikutuksen koko kehon toimintakyvylle. Nykyäänhän tiedetään, että tupakan haittavaikutuksia ovat mm. huonompi ja lyhyempi uni, ja tupakansavun tuhansien haitta-aineiden vaikutuksen kehon sisälle ovat pahimmillaan vuosien ongelmien aiheuttajia niin sydämen, kuin keuhkojen toiminnalle. Tupakaton nuuska sen sijaan ei näitä samoja ongelmia tuo mukanaan, eikä sen käyttäjä myöskään tuota mitään tupakansavua, ja siten aiheuta tupakasta ongelmia lähiympäristölle.

Vuosikymmenten aikana markkinavoimat ovat kuitenkin havainneet sen, että saamalla oman tuotteensa kuuluisan henkilön käyttöön, on sillä todennäköisesti myös iso merkitys tuotteen tilausmäärille. Se on todettu Suomessakin mm. Oura-sormuksen ja Marimekon kuosien kanssa. Molemmille on kuitenkin jo omat kopionsa tulleet Kiinasta maailman markkinoille, sillä iso osa eri merkkituotteiden käyttäjistä haluavat vain tulla nähdyksi merkin kanssa, ilman että heitä oikeasti kiinnostaa missä se tuote itseasiassa on edes valmistettu.

Oura sormus on nähty niin Kim Kardashianin sormessa kuin Jennifer Anistonin sormessa, eikä vain sormessa vaan nämä tähdet ovat puhuneet ja kirjoitelleet myös sosiaalisen median kanavillaan sormuksesta ja sen sovelluksista melkoisen ylisanoin. Itseasiassa Aniston esitteli sormuksen Jimmy Kimmel Livessä vuosi sitten, hän kertoi olevansa melkoisen koukussa oman unensa tutkimiseen. Yön aikana Oura nimittäin mittaa unen laatua ja unen eri vaiheita, kuten syvän unen ja REM-unen määrää.

– Yksi asia minusta… Minä osaan nukkua! Pitääkö kukaan muu Oura-sormusta nukkuessaan? Omien nukkumistottumusten seuraamiseen jää koukkuun! Kardashian kirjoitti Instagramissa jo reilu vuosi sitten – ja yksittäisellä julkaisulla voi olla melkoinen merkitys suomalaisen tuotteen myynnissä kun Kardashianilla on tuollaiset 250 miljoonaa seuraajaa! Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se, että Kardashian on omalla Insta tilillään ”markkinoinut” myös suomalaista lonkeroa…..

James Bond ja Aston Martin

Tämä pariskunta on varmasti yksi niistä tunnetuimmista yhdistelmistä fiktiota ja markkinointia. James Bond on ajanut elokuvissaan jo vuosikymmenet erilaisilla Aston Martin malleilla, ja tämä näkyvyys on ollut todistettavasti vaikuttamassa myös auton myyntiin sekä koko merkin brändiarvoon – ja tässä mielenkiintoista on se, että näiden vuosikymmenten aikana itse Bond 007 on vaihtunut vaikka kuinka monta kertaa, mutta Aston Martin on pysynyt hyvin matkassa mukana.

Palataan vielä hyvinvointiin

Siinä missä se tupakka on kadonnut suureksi osaksi valkokankaalta, tilalle ovat tulleet erilaiset hyvinvointituotteet aina sieltä smoothiesta lenkillä käymiseen ja salilla treenaamiseen – tällaisen kun sitten yhdistää näyttelijään kuten Dwayne ”The Rock” Johnson ja hänen elokuvansa, niin sitten voidaan taas alkaa myydä vaikka mitä… onneksi tämä vuonna 1972 syntynyt entinen ammattipainija on oikeasti terveellisten elintapojen puolesta puhuja, joten häneltä ei tarvitse odottaa tupakkamainontaan, vaan esimerkiksi ulkoilua, kalastamista, salilla käymistä ja terveitä ruokatapoja ylistäviä videoita, valokuvia ja tekstejä… vinkki: hänen nimensä on muuten peruja hänen paini-isältään, Rocky Johnsonilta ja hänen nimikko otteestaan The Rock Bottom-showpainiliikkeestä.



Vastaa